Zondag in Mumbai

30 mei 2023 - Mumbai, India

Aangezien we hier voornamelijk zijn om te werken en niet veel van Mumbai zullen zien, hebben we besloten om de zondag de stad te gaan verkennen. Uiteraard niet gewoon met zijn tweetjes, maar met een chauffeur en gids van het hotel.
Dat is nou eenmaal toch veiliger.
Om ongeveer 12 uur worden we opgehaald en gaan we op weg naar het centrum van Mumbai.
De eerste stop, waar we ook onze gids ophalen, is bij Dhobi Ghat. Dit is een openlucht wasserette waar alle grote hotels, ziekenhuizen hun was heen brengen. Op karren door het drukke verkeer. En vervolgens wordt dit door voornamelijk mannen gewassen en allemaal uitgehangen. Best een indrukwekkend gezicht, maar ook wel apart dat dit trots getoond wordt, terwijl die mensen tussen de was wonen in krotten van huisjes en waarschijnlijk vreselijk onderbetaald worden.
Ik merkte al gauw dat ik een echte bezienswaardigheid was met mijn blanke huid en blonde haar. Overal werd ik aangestaard en wilden mensen (zelfs gewoon jonge mensen) met mij op de foto. Heel apart.
Na Dhobi Ghat en wat uitzichtspunten gingen we naar de Hanging Gardens, een heel mooi park met prachtige bloemen en planten.
We kochten nog een waaier gemaakt van pauwenveren van een jonge indiaase man, die beroemd bleek te zijn. Hij (Ravi) spreekt namelijk heel veel buitenlandse talen wat hij allemaal heeft opgepikt van de toeristen. Toen ik om een beetje nederlands vroeg, kreeg ik uiteraard  'Kijken, kijken niet kopen' te horen en nog wat andere nederlandse kreten.
Hier is een filmpje waar hij geinterviewd wordt. Wel jammer dat iemand eigenlijk nooit zijn dromen kan waar maken vanwege zijn afkomst. Hij zal waarschijnlijk de rest van zijn leven pauwenwaaiers verkopen terwijl hij eigenlijk een gids zou willen zijn.
Na het park gingen we naar het museum van Ghandi. Dit is gevestigd in het huis waar hij zelf gewoond heeft.
Een heel klein kneuterig museum, maar wel indrukwekkend om te zien hoeveel invloed deze man heeft gehad.
We zagen onder andere een brief van hem aan Hitler in 1939 waarin hij probeert de oorlog te voorkomen. Helaas weten we inmiddels dat dat niet gelukt is...
We gingen ook maar even gauw naar het toilet in het museum omdat we niet wisten wat we nog tegen zouden komen. Het viel mee, maar echt proper was het niet. Beetje hangen dan maar haha.
We stopten daarna even bij de universiteit van Mumbai. Wat echt een mega mooi gebouw was met een hele mooie klok die enigszins op de Big Ben in Londen lijkt. De Rajabai Clock Tower. Het verhaal was dat degene die de klok gefinancierd heeft een blinde moeder had. Zij wilde altijd op gezette tijden eten, maar kon uiteraard geen klok kijken.
Dus liet haar zoon deze klok bouwen, zodat ze altijd zou horen hoe laat het was.
Vervolgens reden we door naar Victoria Train station, een prachtig treinstation met 18 perrons, 7 domestic en 11 internationaal. Omdat het zondag was viel het mee met de drukte, maar wij vonden het evengoed aardig druk.
Onze chauffeur ging ondertussen even lunchen, wij durfden niets te eten, bang om ziek te worden, dus wij gingen gewoon door haha. We liepen met onze gids een beetje door een hele mooie wijk waar allemaal jongemannen op zondag op straat cricket aan het spelen waren. Echt in elke straat waren ze wel bezig.
Geen vrouw of meisje te zien trouwens. En als je daar dan naar vraagt, zegt de gids dat het te warm is voor ze..
Vervolgens gingen we naar St. Thomas Church waar je ook het zero point hebt, dus zeg maar het midden van de stad Mumbai waarvandaan alle afstanden berekend worden. In de kerk vonden we nog twee stoelen waar King George en Queen Mary van Engeland nog hebben gezeten en een bankje waar in 1988 Moeder Theresa nog op had gezeten.
Vervolgens gingen we door naar de Gateway of India. De Gateway of India is een monument bij de haven van Mumbai in India. Het is een triomfboog.. De Gateway werd gebouwd om het bezoek van Koning George V van het Verenigd Koninkrijk en Koningin Mary van Teck aan toen nog Bombay in 1911 te herdenken.  Hier was het echt megadruk, niet normaal. En iedereen keek naar Elena en mij alsof we aliens waren.
Dichtbij de Gateway of India heb je ook het hele bekende Taj Mahal Palace hotel, het meest luxueuze hotel in Mumbai wat helaas in 2008 ook getroffen werd door een terroristische aanval.
We liepen hierna nog even door een soort markt met winkeltjes, waar Elena wat armbandjes kocht en een boeddha alvast voor mijn verjaardag.
Onze gids ging hierna weer met de trein naar huis en wij reden nog even verder met onze chauffeur.
We gingen nog even naar de vissershaven, wat naast de sloppenwijk lag, waar onze chauffeur vooral zei dat we even wat foto's van de 'huizen' moesten maken, want zo wonen immers een hoop mensen in Mumbai. De helft van de bevolking van Mumbai (21 miljoen) woont in de sloppenwijken. Is toch niet te geloven.
We wilden heel graag nog even een tempel zien, want omdat onze gids moslim was had hij ons daar niet mee naar toe genomen.
We gingen naar een kleine tempel, Babu Amichandi Panalal Adishwarji Jain Temple. Niet heel indrukwekkend maar wel even leuk om te zien.
We dachten hierna lekker terug te gaan naar ons hotel, want de warmte had ons wel aardig moe gemaakt. Maar onze chauffeur vond dat we nog wel even naar 1 winkel moesten gaan, waar voor 'good prizes' echt indiase spullen konden kopen.
Dit bleek dus weer een trucje te zijn wat je helaas ook vaak in Turkije ziet. Je zit dan ineens in een winkel met tapijten en pashmina's en ondanks dat je zegt niet geinteresseerd te zijn laten ze je toch van alles zien en kletsen ze 3 uur in een kwartier.
Elena kocht uiteindelijk wel een pashmina, ik alleen een pakje thee die we daar ook hadden gedronken en erg lekker was.
We kregen ook nog een Paan, wat we echt moesten proeven werd ons verteld.
Gadverdamme wat was dat vies zeg...
Wat is Paan?
Paan is een blad wat driehoekig is dicht gevouwen en waarvan de vulling bestaat uit een Masala (kruidenmengsel), die van streek tot streek varieert.
Nou geen aanrader zal ik je vertellen.
We reden hierna gelukkig door naar het hotel waar we 's avonds lekker een pasta aten in het restaurant op de 8e verdieping.
Wat een dag, maar wel heel fijn dat we in een dag zoveel konden zien van Mumbai.
De foto's zal ik zo nog even toevoegen !

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade